Meny

Ytterligare teoriprov i underkategori A2

Om du vill flyga drönare med vikt av 500 g - 2 kg i ett tätbefolkat område, flygningen ska skes enligt de reglerna av den öppna kategorin underkategori A2. I det här fallet du ska ha fullbordats ett online teoriprov (A1/A3), en praktisk självutbildning och ett ytterligare teoriprov (A2). Kom ihåg, att den praktiska självutbildningen ska vara fullbordats innan du tar det ytterligare teoriprovet. Efter att ha klarat det ytterligare teoriprovet, kan du flyga drönare, utan klass C2 märkningen, enligt den underkategorin A2 fram tills 1.1.2024, eller drönare som är märkt som klass C2 och kommer på marknaden under övergångsperioden. Enligt förordningen, viktgränsen för att flyga i underkategori A2 med drönare som är märkt som klass C2, är 900 g - 4 kg. På den här sidan hittar du mer information om ytterligare teoriprovet för den öppna kategorin (underkategori A2).

Var kan du ta provet och hur mycket kostar det?

Till skillnad från online teoriprov (A1/A3), det ytterligare teoriprovet (A2) ska göras i en mer traditionell stil i klassrummet, där provet övervakas av provets organisatör.  Avgift för deltagande i övervakade ytterligare teoriprov är 50 euro, och varje försök att fullborda provet kostar. Du har 45 minuter att slutföra provet från början. Den praktiska självutbildningen ska vara fullbordats innan du tar det ytterligare teoriprovet.

Praktisk självutbildning

När du ska ta A2 ytterligare teoriprovet, först måste du ha fullbordats ett online teoriprov (A1/A3), och sen en praktisk självutbildning. Med den praktiska självutbildningen avses träning, som 

  • ska utföras i ett område där fjärrpiloten rimligen kan förvänta sig att inga icke-medverkande personer kommer att hotas inom det område där det obemannade luftfartyget flygs under hela den tid som UAS-driften sker
  • ska utföras på ett säkert horisontellt avstånd på minst 150 meter från bostads-, affärs-, industri- eller rekreationsområden.   

Mer detaljerade krav och syften för praktisk självutbildningen finns i EASA Easy Access Rules (Extern länk) -material, punkter AMC1 UAS.OPEN.030(2)(b) och AMC2 UAS.OPEN.030(2)(b).

Anmälan om fullbordad praktisk självutbildning ska göras i samband med A2 ytterligare teoriprovet

Innehåll av ytterligare teoriprov

Ytterligare teoriprovet för den öppna kategorin A2 innefattar 30 flervalsfrågor och syftar till att bedöma fjärrpilotens kunskaper om hur riskerna kan kompenseras. Frågorna fördelas bara på följande områden: meteorologi, genomförande av UAS-flygningar, tekniska och operativa åtgärder för att kompensera riskerna på marken (självutbildningsmaterial , delar 10 - 12).

Kompetensbevis efter ett godkänt teoriprov

När du har klarat det ytterligare teoriprovet, det menar att du har kompetens för att flyga obemannat luftfartygssystem (UAS) i underkategori A2. Med andra ord, du kan flyga max 2 kg drönare under övergångsperioden (fram tills 1.1.2024), eller max 4 kg drönare med C2 klass märkningen, i ett tätbefolkat område på ett säkert avstånd från människor. Kompetens är giltig för fem år, och sen ska du ta om provet. Flygning av drönare över 2 kg utan klass C2 märkningen i ett tätbefolkat område kräver alltid ett operativt tillstånd (specifik kategori). Flygning av tyngre drönare är dock tillåten över glesbygd enligt den underkategorin A3.

Att flyga drönare enligt kategori A2 är möjligt endast efter att ha klarat det ytterligare teoriprovet från och med 1 februari 2022

Transport- och kommunikationsverke Traficom har fattat beslut om att tillåta flygning av drönare enligt underkategori A2 i Finland till och med den 31 januari 2022 utan att man behöver avlägga ett övervakat ytterligare teoriprov. Det kommer inte att finnas någon förlängning av detta undantag längre, så från och med den 1 februari 2022 måste piloter ha klarat A2 ytterligare teoriprovet för att kunna genomföra flygningar i underkategori A2. Innan han tar A2-provet måste piloten ha klarat teoriprovet A1/A3 och genomfört den praktiska utbildningen som krävs.

 

 

Uppdaterad